Friday 21 February 2014

Makanan Yang Boleh Kurangkan Kolesterol

Posted by Unknown at 16:21
 Makanan Yang Boleh Kurangkan Kolesterol 

1.Oat dan Makanan tinggi serat
Oat mengandungi serat larut yang mengurangkan lipoprotein berketumpatan rendah (LDL), "buruk" kolesterol. Serat larut juga ditemui dalam makanan seperti epal, pear, barli dan prun.


Serat larut boleh mengurangkan penyerapan kolesterol ke dalam aliran darah anda. Lima hingga 10 gram atau lebih serat larut setiap hari mengurangkan jumlah dan kolesterol LDL. Makan 1 1/2 cawan oatmeal dimasak menyediakan 6 gram serat. Jika anda menambah buah-buahan, seperti pisang, anda akan menambah kira-kira 4 lebih gram serat. Untuk mencampurkan ia sehingga sedikit, cuba keluli cut oat atau bijirin sejuk dibuat dengan oat atau bran oat.

2. Ikan dan Omega-3 Asid Lemak
Makan ikan lemak boleh menjadikan jantung sihat kerana tahap yang tinggi omega-3 asid lemak, yang boleh mengurangkan tekanan darah dan risiko membangunkan darah beku. Pada seseorang yang telah mempunyai serangan jantung, minyak ikan atau omega-3 asid lemak boleh mengurangkan risiko kematian mengejut.


Persatuan Jantung Amerika mengesyorkan makan sekurang-kurangnya dua hidangan ikan seminggu. Tahap tertinggi omega-3 asid lemak terdapat pada:
• Ikan Kembung
• Tasik trout
• Herring
• Sardin
• Tuna albacore
• Salmon
• Halibut

Anda perlu membakar atau memanggang ikan untuk mengelakkan menambah lemak yang tidak sihat. Jika anda tidak suka ikan, anda juga boleh mendapatkan sejumlah kecil Omega-3 asid lemak daripada makanan seperti minyak canola.


3. Walnut, Badam dan Kacang lain
Walnut, badam dan kacang lain boleh mengurangkan kolesterol darah. Kaya dengan asid lemak politaktepu, walnut juga membantu menjaga saluran darah yang sihat.


Makan segelintir (1.5 auns, atau 42.5 gram) hari kacang seperti badam, hazelnuts, kacang tanah, pecans, beberapa kacang pain, kacang pistachio dan walnut, boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Hanya pastikan kacang yang anda makan tidak masin atau disalut dengan gula.

4. Minyak Zaitun
Minyak zaitun mengandungi campuran antioksidan yang kuat yang boleh mengurangkan kolesterol.



Cuba menggunakan kira-kira 2 sudu besar (23 gram) minyak zaitun sehari dalam diet anda untuk mendapatkan manfaat jantung yang sihat. Untuk menambah minyak zaitun untuk diet anda, anda boleh tumis sayur-sayuran di dalamnya, menambah ia untuk pengasam atau mencampurkannya dengan cuka sebagai sos salad. Minyak zaitun adalah tinggi dalam kalori, jadi jangan makan lebih daripada amaun yang disyorkan.


5. Makanan dengan sterol tumbuhan stanols 
Makanan ini telah diperkayakan dengan sterol atau stanols iaitu bahan-bahan yang terdapat dalam tumbuh-tumbuhan yang membantu menghalang penyerapan kolesterol.



Marjerin, jus oren dan minuman yogurt dengan sterol tumbuhan yang ditambah boleh membantu mengurangkan kolesterol LDL sebanyak lebih daripada 10 peratus. Jumlah sterol tumbuhan harian yang diperlukan untuk keputusan adalah sekurang-kurangnya 2 gram - yang sama mengenai hidangan dua 8-auns (237 mililiter) jus diperkaya sterol tumbuhan oren sehari.

Sterol tumbuhan atau stanols dalam makanan yang diperkayakan tidak muncul untuk menjejaskan tahap trigliserida atau lipoprotein berkepadatan tinggi (HDL), "baik" kolesterol.

# Di samping untuk menukar diet anda, ingat bahawa membuat perubahan gaya hidup tambahan jantung sihat adalah kunci untuk menurunkan kolesterol anda. Berbincang dengan doktor anda tentang bersenam, berhenti merokok dan mengekalkan berat badan yang sihat untuk membantu mengekalkan tahap kolesterol anda.


0 comments :

Post a Comment

 

Blog Baby Studio | Tips Kesihatan dan Keibubapaan | Produk Kanak-kanak Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting