Thursday 13 February 2014

Cantikkan Kulit Dengan Buah Delima

Posted by Unknown at 11:29
 Cantikkan Kulit Dengan Buah Delima 

 Keadaan sel kulit yang rosak boleh mengakibatkan proses penuaan berlaku dengan cepat bahkan membuatkan kulit kelihatan kurang bermaya. Pendedahan secara langsung dan berterusan kepada cahaya matahari, 
pencemaran alam sekitar khususnya perubahan cuaca, pencemaran udara dan masalah lain seperti merokok, kurang minum air, tekanan dan kurang tidur, boleh menjejaskan keadaan kulit. Bagaimanapun, kandungan bahan semula jadi dilihat antara alternatif lain yang dapat membantu mengembalikan kesihatan kulit di samping penggunaan bahan kimia yang merbahaya. 

 Penyelidik bidang farmasi Universiti Madrid, Dr Ana Castellano, menurut kajian nutrisi klinikal Amerika, buah delima jelas terbukti sebagai bahan antioksidan terbaik untuk menjaga keseluruhan keperluan wanita untuk kekal anggun walaupun di usia lewat selain buah tomato, Vitamin E dan nutrisi lain-lain.

 Katanya, delima yang kaya dengan antioksidan bukan saja selamat digunakan tetapi ia juga mampu membantu mencerahkan kulit di samping mencegah kerosakan radikal bebas dan tekanan oksidatif yang dipercayai penyumbang kepada penuaan awal atau pramatang. 

 “Sumber pencerah yang ada dalam buah berkenaan berupaya melambatkan pengeluaran melanin, sekali gus menghalang berlakunya pigmentasi pada kulit wajah yang boleh menjadikan kita kelihatan lebih tua. Pengambilan buah delima juga mampu mempertingkatkan kelembapan dan mengembalikan keanjalan kulit anda.

 "Kandungan buah delima yang kaya dengan antioksidan, vitamin A, B, C dan E, asid amino, potasium serta zat serta mineral lain, dapat melindungi kulit daripada rosak akibat radikal bebas dan ini bermakna, penggunaannya mampu melawan penuaan, kedutan, kulit kusam dan pigmentasi. 


INFO: Khasiat buah delima

1. Buah delima banyak digunakan dalam perubatan tradisional untuk mengubati pelbagai jenis penyakit. 


2. Kulitnya mengandungi asid tannin yang berkesan untuk menangani masalah cacing di kalangan kanak-kanak, termasuk cacing gelang, cacing peniti dan cacing kerawit. 


3. Di beberapa kawasan di Iran dan Iraq, air buah delima digunakan sebagai ubat kumur untuk mengatasi masalah pernafasan berbau. Ia turut membantu membersihkan mulut dan gigi serta mencegah jangkitan mulut.


4. Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan darah merah.


5. Ia membantu membersihkan bahagian dalam tekak serta sesuai untuk mereka yang mengalami masalah batuk. Buahnya yang masam juga boleh mencegah daripada muntah.


6. Ada tiga jenis delima iaitu delima putih, merah dan ungu namun delima paling terkenal untuk dijadikan ubat adalah delima merah.


7. Buah delima juga menjadi simbol kesuburan bagi perkahwinan masyarakat di Asia Barat.


Diharap dengan sedikit info ini dapat memberi manfaat kepada semua..


0 comments :

Post a Comment

 

Blog Baby Studio | Tips Kesihatan dan Keibubapaan | Produk Kanak-kanak Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting